2023. aug 03.

Wes Anderson, a szimmetria királya - filmográfia

írta: Zováthi Domokos
Wes Anderson, a szimmetria királya - filmográfia

Furcsa apafigurák, utazás, pasztell színek, tökéletes szimmetriával megkomponált jelenetek, csodálatos zenválasztás, hatalmas hollywoodi hírességek a legapróbb mellékszerepekben, na és persze Bill Murray: ezek a legjellemzőbb tulajdonságai napjaink egyik legegyedibb és legkülöncebb amerikai rendezője, Wes Anderson filmjeinek. A Tejössz blog összeszedte alkotásait, most nem szubjektív kedvenc, hanem időrendi sorrendben.cream_simple_minimalist_photo_film_photo_collage.pngAz 53 éves, 7 Oscar-jelöléssel büszkélkedő filmes egyedi narratív és vizuális stílusa új színt hozott Hollywoodba. Wes Anderson hibátlanul játszik a szimmetria, a színvilág és a zene hármasával. Van, akinek túl sok, esetleg giccses, de azon kevés szerzői filmes között van, aki milliókat be tud vonzani a mozikba és A-listás színészek állnak sorba, hogy szerepet kapjanak tőle. Ha már színészi játék: a legtöbb filmjében szinte elvárás a szenvtelenség, sokszor faarccal beszélnek a színészek (ebben Bill Murray a mester, de Jason Schwarzmann, Gene Hackman, Bruce Willis és Ralph Fiennes is magas szinten hozzák a tőlük elvárható színvonalat), szinte történetet mondanak, éppen ezért vált ki extrém érzelmeket, amikor kilépnek ebből a statikus szerepből egy-egy jelenet erejéig. Miután mindenkit lefárasztottam a kamuesztéta bevezetővel, jöjjenek röviden a filmek!wa.jpgPetárda (1996)

Első egész estés filmjének forgatókönyvét Owen Wilsonnal írta, és Anderson ugyanilyen című, 1994-es rövidfilmjén alapul. Előbbi ebben a moziban szerepelt először testvérével, Luke Wilsonnal, és azóta a rendező majdnem minden alkotásában részt vettek. A bűnügyi komédia nem aratott osztatlan sikert, de Anderson később kiforrott, kifinomult rendezői jegyei ha már fel-fellelhetőek voltak benne. A film felkerült Martin Scorsese kedvenc kilencvenes évekbeli filmjeinek listájára is.bottle-rocket.jpgOkostojás (1998)

Következő filmje elhozta a kritikai elismertséget, nagyban köszönhetően Bill Murray fantasztikus játékának, akit Golden Globe-díjra is jelöltek 1999-ben. A furcsa, túlbuzgó gimnazista (Jason Schwartzman) és a megcsömörlött iparmágnás (Bill Murray) harca a csinos tanárnő (Olivia Williams) kegyeiért máig Wes Anderson egyik legjobb filmje. Érdekesség, hogy itt még nem adták oda a rendezőnek a világ összes pénzét, így sokat kellett spórolni a forgatáson, de szerencsére ebben Murray partner volt: bár végül nem így történt, de jelezte, ha kell, ingyen is elvállalja a szerepet, majd mikor kiderült, hogy a stúdió elutasította a helikopteres felvételt túl sok költségre hivatkozva, a színész adott a rendezőnek egy aláírt, de kitöltetlen csekket.

bill.jpgTenenbaum a háziátok (2001)

A valódi áttörés a kétezres évek legelején történt, a gyönyörű történetvezetésű családi dráma-komédia Oscar-jelölést hozott neki legjobb forgatókönyv kategóriában, és sztárok sokaságát vonultatta fel: Gene Hackman (érthetetlen, hogy nem is jelölték Oscar-díjra alakításáért, miután Golden Globe-ot kapott alakításáért), Gwyneth Paltrow, Ben Stiller, Angelica Houston, Danny Glover, Wilsonék és természetesen Bill Murray. Hackman annyira karakterben maradt, hogy rendesen félt tőle a stáb. A veterán színészt lelkileg megviselte a forgatás, mert állítása szerint ő is ilyen apa volt, éppen ezért a családja engedélyét kérte, hogy elvállalhassa a szerepet.

14506_4605093118245_1975416635_n.jpg

Ezt a sírfeliratot pedig soha nem feledjük: "Died Tragically Rescuing His Family from the Wreckage of a Destroyed Sinking Battleship"

Anderson életművére nagy hatással volt J.D. Salinger, a Tenenbaum család kísértetiesen hasonlít a szerző több művében megjelent famíliájára, a Glass családra (pl: Franny és Zoey, Magasabbra a tetőt, ácsok).

Édes vízi élet (2004)

Negyedik nagyjátékfilmje, melyben a tengeri dokumentumfilmes Steve Zissou (Bill Murray) bosszú esküszik legjobb barátja "gyilkosán" a rejtélyes, már-már mitikus jaguárcápán, a kritikusok elismerését bezsebelte, de a mozi csúnyán megbukott a pénztáraknál. Ennek ellenére a bizalom nem veszett el, szép lassan kialakult a rajongótábora az Édes vízi életnek, köszönhetően az itt is parádés szereposztásnak (az állandó színészei mellett szerepelt a filmben Michael Gambon, a Kate-szeres Oscar-díjas Blanchett, William Defoe és Jeff Goldblum is). A gyönyörű látványvilág mellett kiemelendő Seu Jorge, aki végig David Bowie számokat játszik a film alatt. Portugál nyelven.lifeaq.jpgUtazás Darjeelingbe (2007) 

Ha van "utazós-film" kategória, akkor ennek az alkotásnak valahol a tetején kell szerepelnie. A három testvér vonatútja és érzelmes kalandjai át a festői szépségű Indián keresztül örökségükért szintén évek múltán tett tetemes rajongótáborra. Anderson életművét eleve nagyon nehéz egy-egy filmen keresztül nézni, nem sok olyan emberrel lehet találkozni, aki kifejezetten csak egy moziját kedveli. Visszatérve a Darjeelinghez, a filmben látható vonatot a 20th Century Limited ihlette, mely 1902-től 1967-ig szállította az utasokat New York és Chicago között. Anderson állandó stábjához pedig ekkor csatlakozott be először az Oscar-díjas Adrian Brody.

wes-anderson-11.jpg 

Hotel Chevalier (2007)

A Hotel Chevalier a Darjeeling prológusa. Egy hetek óta egy hotelszobában veszteglő férfit (a Jason Schwartzmann által alakított testvért) meglátogat volt barátnője (Natalie Portman). A filmet két és fél napig forgatták a párizsi Hotel Raphaelben, Anderson a saját személyi számítógépén vágta meg. A rendezőnek van még néhány rövidfilmje, de mindenképpen ez a legjobban rá jellemző, és mivel cselekménye összefügg az fent említett mozival, itt a helye, már csak Portman miatt is, aki karrierje óta ebben a filmben mutat a legtöbbet magából...hotel2.jpg

A fantasztikus Róka Úr (2009)

Következzen Anderson talán legnagyobb addigi sikere, Roald Dahl regényének feldolgozása. A könnyed, mégis érzelmes családi film stop-motion technikával készült és hibátlanul működik. A történet - ha kissé túlzás is - hajaz az Ocean's 11 cselekményére, így Róka Úr szinkronhangját talán emiatt is nyerte George Clooney, Tom Cruise, Brad Pitt és még egy rakás A-kategóriás színész elől, partnere pedig Meryl Streep lett, akinek Oscar-díjai és jelöései számát most idő hiányában nem kezdeném el kibogarászni. Sok. Ha már Oscar: a mozi jelölést kapott a legjobb animációs film és legjobb eredeti zene kategóriában is (Alexandre Desplat neve itt tűnt fel először a stáblistán, valóban fantasztikusan sikerült a score, innentől kezdve rendeszeresen dolgozik Andersonnal). Az apa története, aki küszködik vadászösztönével, de nem bír vele, így veszélybe sodorja a környező állatok élővilágát, már anyagilag is sikert hozott a stúdiónak, bár inkább globálisan, mint az Államokban. Bár számos kiváló jelenet van a filmben, most átdobom sálam vállamon, letolom szemüvegem az orromig, és ezzel a lendülettel orrhangon kifejtem: A farkasos jelenetben a fekete farkas Róka Úr belső árnyékának metaforája, a benne rejlő vad ábrázolása. A jelenetet szimbilizálja a kapcsolatot a civilizáció és a vadság között. Filozófusok szerint... tudjátok mit, nézzétek meg, és élvezzétek!

Holdfény királyság (2012)

Korábban ezt írtam a filmről: a két szerelmes kamasz története, akik meglépnek a felnőttek elől, hogy együtt táncoljanak a tengerparton, nem fordul át giccsbe, stílusa varázslatos, könnyed. Köszönhető ez a kiváló zenének, a rendezőnek, aki amúgy is úgy öltözködik, mintha saját filmjeinek egy statisztája lenne és nem mellesleg a színészeknek (Edward Norton, Francis McDormand, Bill Murray, Tilda Swinton, Bruce Willis és Harvey Keitel), akik lubickolnak szerepükben. Nagyon sokat nem változott a véleményem azóta, abszolút szerethető mozi. Drámája gyengébb, mint korábbi filmjei, az Akadémiát azonban nem zavarta: újabb Oscar-jelölés Andersonnak legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában.
moon.jpg

Grand Budapest Hotel (2014)

Biztosan lehet állítani, hogy a Grand Budapest Hotel a rendező legnagyobb durranása, mind kritikai, mind közönségszempontból is: 9 Oscar-jelölés, ebből 4-et haza is vitt (többek között a már korábban említett Alexandre Desplat a zenéért), ha rajtam múlik, az a 9 inkább 10 jelölés, érthetetlen, Ralph Fiennes miért nem került be az esélyesek közé. Anderson filmjeiben mindig van egy kis melankólia, keserűség, a nosztalgikus múltban ragadás a ruhákon, használati tárgyakon állandóan az orrunk alá van tolva, mégis, érzelmeinkkel ez a mozi játszik a legjobban, kifejezetten szomorú. Rendben, a magyar vonatkozások mellett se menjünk el: Bill Murray karakterének neve M. Ivan, egybeolvasva mivan. Jeff Goldblum karaktere, Vilmos Kovács két nagy magyar operatőrről, Zsigmond Vilmosról és Kovács Lászlóról kapta a nevét.

Kutyák szigete (2018)

Mikor egy rendelet értelmében Megaszaki összes kutyáját egy széles kiterjedésű, hulladéklerakóként használt szigetre száműzik, a korrupt polgármester fia, Atari Kobajasi egymaga indul apró repülőjén a Szemét-szigetre, hogy felkutassa kutyáját. A sziget mocskát szinte érezzük és a hajléktalan, csontsovány, kiűzetett kutyák láttán az elszorul az ember szíve. A szorongást Anderson ezt a parádés kutya karakterek humorával gyorsan feloldja, és csak önfelendten tudunk drukkolni, hogy sikerrel járjanak.

A stop motion technikát tökélyre fejlesztette a rendező és kreatív csapata, a szinkronhangok pedig itt is szenzációsak, a teljesség igénye nélkül: Bryan Cranston, Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson, Tilda Swinton és Frances McDormand.

isle.jpg

A francia kiadás (2021)

A kansasi születésű szerkesztő, Arthur Howitzer, Jr. halálának alkalmából A Francia Kiadás szerkesztősége összegyűlik, hogy nekrológot írjon. A Howitzerhez kötődő emlékekből négy történet elevenedik meg: útinapló a Bicikliző Riportertől a város kétes hírű kerületeiről; “A betonremek”, egy pszichopata festőbűnözőről és az őt őrző nőről, egyben múzsájáról, továbbá rámenős műkereskedőkről; “Egy kiáltvány módosításai”, egy diáklázadás csúcspontján, a barikádok árnyékában esett szerelem és halál krónikája; és “A rendőrkapitány privát étkezője”, egy feszültséggel teli elbeszélés kábítószerről, gyermekrablásról és az étkezés művészetéről.

A film maga valójában egy könnyed stílusgyakorlat, nem kevesebb, de sajnos nem is több. Persze szívesen nézünk olyan kifogástalan ízlésű stílusgyakorlatokat, főleg mindezt Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet, Benicio del Toro, Jeffrey Wright, Mathieu Amalric, Bill Murray és Owen Wilson előadásában.

272.jpg

Asteroid City (2023)

Anderson rajongói most sem csalódhattak, de mégis kicsit többet vártunk ettől a mozitól. Nagy a szíve, teli van szeretettel, de valódi mélysége nincs a történetnek. Ennél a filmnél lehetett igazán érezni, hogy a rendező stílusjegyei felülírják a mondanivalót. Nincs ezzel nagy baj, mert abszolút lehet élvezni, de mégis hagy egy kis űrt (hehe) maga után. A fiktív Asteroid City valahol a nevadai sivatag gombafelhőktől tarkított ege alatt fekszik. Sok évvel ezelőtt itt csapódott be egy meteorit, emiatt minden évben itt rendezik meg azt a kongresszust, amely során kitüntetik a legjobb középiskolai tudományos projektek kamasz feltalálóit. Egy váratlan esemény miatt azonban a város karantén alá kerül...
asteroid-city-3.jpg

A szerepekben megint Hollywood krémjét láthatjuk, és WA még azt is megengedheti magának, hogy a már régóta minden szerepében parádézó Scarlett Johansson, Tom Hanks, Edward Norton, Adrien Brody, Steve Carell Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Willem Dafoe és Matt Dillon mellett csak másodpercekre tűnjön fel egy Margot Robbie vagy Jeff Goldblum.

Ennyi lenne a rendező eddigi pályafutása, szerintem bárki elégedett lenne ezzel az életművel, de én bízom benne, hogy Anderson még visszatér a mélyebb történetekhez, és nem mondott el mindent, amit szeretne.

Hogy mi lesz a következő mozija, még nem tudni, de addig is a velencei filmfesztiválon bemutatja The Wonderful Story of Henry Sugar című kisjátékfilmjét, amit Roald Dahl elbeszélése alapján forgatott Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Dev Patel és Ben Kingsley közreműködésével.

Forrás a filmekhez: Wikipédia, Port.hu, IMDB, Mafab

Szólj hozzá

film mozi lista filmek filmkritika Film Kritika Bruce Willis Bill Murray Wes Anderson filmappa Filmappa