2019. sze 27.

Akinek MiG-28 volt a jele az oviban: Jerry Bruckheimer legikonikusabb filmjei

írta: Zováthi Domokos
Akinek MiG-28 volt a jele az oviban: Jerry Bruckheimer legikonikusabb filmjei

Október 10-én érkezik a mozikba az Ang Lee rendezte Gemini Man Will Smith (és Will Smith) főszereplésével. Az előzetesben látható, hogy sok minden felrobban, amíg a bérgyilkost alakító Smith-t kergeti, khm.. a fiatal bérgyilkost alakító Smith. A látvány már csak azért is biztos, hogy kiemelkedő lesz, mert a produceri munkát ellátó szakember nem más, mint Jerry Bruckheimer, akinek minimum egy (lángoló) Shelby GT500-as Mustang volt a jele az óvodában, de valószínűleg inkább egy MiG28-as. vadászgép. Az enyhén piromániás legenda pályafutása során zúzott már le komplett hangárokat, kalózhajókat, amerikai vadászgépeket, az Alcatraz-t, de még egy veszettül nagy meteort is. Legjobb filmjei nem sorakoztak az Oscar átadáson a legjobb film kategóriában, de látványban, sztárokban és egysorosokban egyaránt bővelkedik.960x0.jpg

Következzen Jerry Bruckheimer tíz legikonikusabb filmje:  

Beverly Hills-i zsaru (1982)

Bár Eddie Murphy a 48 óra című filmmel már 1982-ben befutott, A-listás sztárt a Beverly Hills-i zsaru címszerepe csinált belőle. Az öntörvényű, káromkodós rendőrt majdnem Stallone játszotta el, de ő inkább a Kobrát választotta, hozzáteszem,  a mozirajongók így jártak a legjobban. Itt már nem kellett Murphy mellé egy fehér főszereplő, lazán elvitte a filmet, Bruckheimer pedig elégedetten nézegethette a csekkfüzetét, hiszen a mozi 1984-ben 316 millió dolláros bevételt hozott. És ehhez még csak robbantgatni sem kellett olyan sokat, csak hagyni Murphy-t improvizálni, egy banánt dugni a kipufogóba, és egy vegytiszta nyolcvanas évek szintislágert rittyenteni.

A szikla (1996)

A háttérben lobog az amerikai zászló, a főszereplő lassítva ugrik épp zuhanó vegyi fegyvert elkapni, a háttérben vadászgépek húzzák a kemtrél-csíkot. A Nicolas Cage-t végképp akcióhős státuszba helyező moziban olyan nagyágyúk játszottak, mint Sean Connery, és kedvenc kopasz színészünk, Ed Harris. Az alaptörténet nyilván hihetetlen, de egész jól sikerült. A kormányból kiábrándult katona elfoglalja a hírhedt, de rég használaton kívüli börtönszigetet, Alcatrazt és túszul ejti a turistákat, és ha a kormány nem teljesíti követelését, San Franciscót vegyi támadás éri. A tragédia elhárításához egy kell egy vegyész, és egy volt börtönszökevény, akik természetesen megmentik Frisco teljes - akkor még startup mentes - lakosságát. Erre még rátett egy lapáttal Michael Bay, akinek jelmondata: ami felrobbanhat, az fel is robban, de ami nem, az is. A filmet nem a mondanivalójáért szeretjük, de Jerry megint egy olyan filmbe fektetett, ami még 23 év után is teljesen megállja a helyét. 

Con Air (1997)

Amikor Nicolas Cage már egyre szélesedő homlokkal, de mégis hosszú, hullámzó hajjal kimondja a "Tedd vissza a nyuszit a dobozba!"-mondattal fenyegeti a rosszfiút, akkor már tudjuk, hogy itt nem szabad komolyan venni semmit. Talán ebben az időszakban élte fénykorát Bruckheimer, sorra hozta a bombasikereket, tényleg szinte hihetetlen, hogy tudta futószalagon hozni ugyanazt a "minőséget". Nyilván bevált sablon alapján dolgozott, de ezt egyáltalán nem bánta senki. A Fegyencjáratban mindenki kicsit túltolta, de amikor ezt Cage, John Malkovich (ő azért nyilván mindenkit lejátszott), Colm Meany, John Cusack és Steve Buscemi csinálja, egyáltalán nem bánjuk.scr-10.jpg

A közellenség (1998)

A producer szeretett együtt dolgozni Tony Scott-al, egyik jól sikerült közös munkájuk A közellenség. Már a hálózat csapdája is igyekezett megismertetni az egyszerű emberrel, mire képes a technika, de abból a jóérzésű néző csak a gyönyörű Sandra Bullock-ra emlékszik, és jól is van ez így. Itt most Will Smith az áldozat, akit a gonosz gyíkemberek/medvedisznóemberek/nagy hatalmú politikai konspirátorok semmiznek ki pár gombnyomással. Szerencsére segítségére van Gene Hack(er)man, aztán persze végül győz a jó. A mozi azért eléri, hogy szorongjunk egy kicsit, arra épít, hogy lám, egy ilyen az átlagemberrel is megtörténhet. És ha azt nézzük, hogy itt tollba, cipőbe meg az anyámkínjába is rejtettek poloskát, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy miért ajánl fel a Facebook Mekis menüket, amikor arról beszélsz a haverodnak a villamoson, hogy be kéne dobni egy sajtburgert...

A sólyom végveszélyben (2001)

Nemrég néztem vissza a kultikus háborús ackiófilmet, és kicsit magam is meglepődtem, milyen sztárparádéval találom szembe magam: Josh Harnett, Ewan McGregor, Eric Bana, Tom Harnett, Jason Isaacs, Orlando Bloom, Tom Sizemore, Sam Shepard, Hugh Dancy és Nikolaj Coster-Waldau is az őrmesterek, bakák és ezredesek sorát erősítette. A megtörtént eseményeken alapuló filmet Tony bátyja, a kicsit talán híresebb Ridley Scott rendezte, és az 1993-ban polgárháború sújtotta Szomáliába viszi el a nézőket, bemutatva egy akciót, mely a tervezett 45 perc helyett 16 órás vérfürdőbe csap át. Itt aztán robbant, minden, ami robbanhat, a film feszült, nagyon pörög és nagy tempót diktál. Nem söpört be minden díjat mint, a Ryan közlegény megmentése, de a legjobb vágásért és hangkeverésért járó aranyszobrot teljesen megérdemelte.

A Karib-tenger kalózai (2003)

Bruckheimer megint húzott egy olyat, amit csak kevesen mernek: Akkor csinált kalózos filmet, amikor mindenki úgy vélte, hatalmas marhaság ebbe a műfajba invesztálni (főleg ennyi pénzt: 140 millió dollár akkor még soknak számított), hiszen az 1995-ös A kincses sziget is nagyot bukott. A szereplőket is jó érzékkel válogatta ki, a két fiatal főszereplő (Keira Knihtley, Orlando Bloom) mellé öreg legendák is (Geoffry Rush, Johnathan Pryce) csatlakoztak. És persze Johnny Depp, aki egy Oscar-jelölést is begyűjtött. Hans Zimmerről pedig ne is beszéljünk. A producer több mint 650 millió dollárt hozott a stúdiónak, és ezután nem volt meglepő, hogy jöttek a folytatások - Bruckheimer bízott magában, ezért is adott alcímet a filmnek -, bár az utolsó pár rész már a teljesen felejthető kategóriába tartozik.

Tolvajtempó (2000)

Ennek a filmnek köszönhető, ha bármikor meglátok egy Mustangot, szépen bekúszik a fejembe a Low Rider első pár taktusa. A forgatókönyv itt se váltja meg a világot, ellenben a zene, Nic Cage és Angelina Jolie párosa, a naplementében/felkeltében suhanó jobbnál jobb autók félelmetesen laza hangulatot teremtenek. És itt még szerencsére nincs egy dörmögő Vin Diesel, aki a megfelelő időpontban benyögi, hogy csalááád. Bruckheimer-nek nem ez a legtöbbet hozó filmje, viszont mindenki tudja, aki látta, hogy kicsoda vagy micsoda Eleonore.6b6a5dead0fb9c5ae3bb48742f77b694.jpg

Sakáltanya Emlékezz a titánokra (2000)

Az ezredfordulón Bruckheimer két másik műfajban is kipróbálta magát. Az énekesi karrierről álmodozó lányokat most hagyjuk. Az Emlékezz a titánokra című film azon kevés alkotása közé tartozik, ahol meglepő módon nem robban fel semmi. A Denzel Washington-t a főszerepben tudó mozi megtörtént eseményt dolgoz fel: a 70es években a faji szegregáció még elég erős, és a fekete edző és játékosok érkezése szélsőséges indulatokat vált ki a fehérekből álló csapatból. Természetesen ez is egy amerikai hőseposz, de az alakítások mellett a zeneválasztások is kiemelkedővé teszik ezt a mozit.

Armageddon (1998)

A film, melyben a tökig olajos Ben Affleck ölelgeti a gyönyörű Liv Tyler-t, a háttérben szól az Aerosmith-től az I don't wanna miss a thing, lobog az amerikai zászló, serényen dolgoznak a becsületes hazafiak az óceán, ám a kormány kérésére Bruce Willis vezetésével kimennek az űrbe, hogy seggbe rúgjanak egy Föld felé tartó meteort. Tömény giccs, de valahogy mégis működött, Michael Bay csinálta, sajnos már csak a sokadik Transformers-filmre futja tőle... gettyimages-51095228.jpg

Top gun (1986)

Nem kell szépíteni, ez a film olyan hatást vált ki a legtöbb férfiből, mint amikor barátnőnk megtudja, este leadja a tévé a Szerelmünk lapjait. A naplemente felé bőrdzsekiben és Ray Ban napszemüvegben motorozó - nem mellesleg vadászpilóta - Maverick hihetetlenül menő volt, maga a film is inkább olyan volt, mint egy két órás videoklip (A Take My Breath Away Oscar-t is nyert). Tony Scott, a rendező kicsit végre kiléphetett híres(ebb) bátyja árnyékából. Tom Cruise végleg A-listás sztárrá avanzsált, Val Kilmer még menő volt, Bruckheimer pedig ismét egy valag pénzt keresett. Bele se merek gondolni, mennyire örültek a sereg PR-tanácsadó ennek a nagybetűs FÉRFIGICCS-nek, mert az giccsparádé, mégis működik.top_gun.jpg

A producer még számos kasszasikerben (vagy buktában) volt érdekelt, a teljesség igénye nélkül:

A nemzet aranya, Pearl Harbor, Amerikai dzsigoló, Rossz társaság, Flashdance, Perzsia hercege és akkor itt hagyjuk is abba...jerry_bruckheimer.jpg

 

Szólj hozzá

kritika film lista legenda filmkritika Film Vélemény Will Smith filmappa Filmappa