2017. aug 25.

NTRJ - Enyedi Zoltán

írta: Zováthi Domokos
NTRJ - Enyedi Zoltán

Egyedüli magyarként bíráskodott az Egyesült Államokban, pontozta már Klicskót, és arról is beszél, hogy mit vár a hétvégi meccstől.

Esélylatolgatás és interjú napjaink egyik legfoglalkoztatottabb pontozóbírójával a hétvégi Mayweather - McGregor meccs előtt. Valami ilyesmi leadet akartam írni a beszélgetésnek, de közben kiderült, hogy Zoli sokkal érdekesebb, mint egy show-meccs, ugyanis a hétvégén Amerikában bíráskodott, amivel magyar sporttörténelmet írt.

enyedi_zoli_2.jpg

Enyedi Zoltán éppen szorgosan jegyzetel a győzelmét ünneplő Terence Crawford mögött a Julius Indongo elleni mérkőzésen Nebraskában Fotó: Youtube

Azzal a céllal hívtalak fel, hogy adj egy interjút, melyben jól kifaggatlak a hétvégi meccsről, erre kiderül, hogy szép titokban te lettél az első magyar pontozóbíró, aki az Egyesült Államokban dolgozott.

Azt mondják, én erről nem tudtam, de az tény, hogy a rendszerváltás óta nem volt olyan a szakmámban, aki ott dolgozott volna. Profi mérkőzésről van szó, amatőr szinten biztos történt már ilyen.  

Honnan jött a felkérés?

A WBO szövetségnek dolgozom, onnan jött a felkérés a meccs előtt három héttel, hogy ráérek-e, én pedig azt mondtam, hogy "hogy a viharba ne érnék rá". De erről nem beszéltem senkinek egy darabig.

Miért?

Először nem hittem el. Az amerikaiak nagyon ritkán engednek be olyat, aki nem a honfitársuk. Egy-két embernek persze elmondtam, de amúgy tényleg csak akkor hittem el, amikor leszálltam Budapesten a repülőről, és beültem az autómba. Egyébként Kokó ajánlott,  a szervezet pedig utánam nézett, elég rendesen lemonitoroztak, majd elfogadtak.

Miben más egy amerikai meccs, mint egy európai?

A körítésben. Óriási hype van egy meccsen, több tízezer ember, üvöltve éneklik a himnuszt. A meccsnek annyi rangja volt, hogy a négy legnagyobb szervezet öve volt a tét. Szakmailag annyira nem volt nagy kihívás, mert lehetett tudni, ki az esélyes, és hát kiütés is lett a vége.

Honnan jött az ötlet, hogy te bíró akarsz lenni?

Imádtam a bokszot, jó barátomnak mondhatom Kokót, mentem vele meccsekre, és pár év után Pisti kitalálta, hogy mivel úgyis mindig megvan a véleményem a meccsekről, és rendszerint igazam van, tegyem le a pontozóbírói vizsgát. Azóta négyszáz meccsen pontoztam, ebből huszonöt világbajnoki mérkőzés volt, mondhatom, nem adott rossz tippet (nevet). 

Mi tartasz a szakmai karriered csúcsának? Na jó, ez most gondolom egyértelmű, de akkor eddig mit tartottál annak?

Szakmailag nem a legutóbbit, mert egyértelmű volt, hogy ki nyer. A nagy meccsek szerintem olyanok, mint anno a Mayweather-Paqiato, ahol két legenda összeméri erejét, de itt maga a körítés volt hatalmas. Klicskónak is vezettem meccset, de ha tényleg szigorúan azt nézem, hogy két egyenrangú profi között kell eldönteni, ki a jobb bunyós, akkor a Kovalev-Pascal mérkőzést mondanám.

Mekkora felelősséged van egy meccs alatt?

Hát, ha hibázok, eltilthatnak, de ilyen szerencsére nem fordult még elő, remélem nem is fog. Ellenőrizni ellenőriznek, néha az a megtiszteltetés ér, hogy a WBO felkér, ellenőrizzek én is egy-egy meccset. Ez névtelenül megy, neked sem mondhatom meg, melyik mérkőzések voltak ezek. Ez azért van, ha esetleg valamelyik félnek problémája van a bíráskodással, akkor a szervezet fel tud mutatni egy független pontozást is. 

Mi motivál téged?

Ez egy nagy család, megtiszteltetés bekerülni ide, ismernek, én is ismerem őket. Van annyi pozitívuma, hogy gyakorlatilag körbeutazhatom a világot, és rengeteg élményt szerezhetek.

Lehet ezzel sokat keresni?

Nem igazán, van civil foglalkozásom, de az utazási költségeket fedezi, és maga az élmény a lényeg nekem. Már az hatalmas dolog, hogy a mínusz egyedik sorban láthatok, láthattam olyan legendákat mint Klicsko vagy Kovalev. Meg amúgy ami ebből marad, azt szívesebben költöm tehetséges bokszoló srácokra, jó őket támogatni, van akinek nincs pénze rendes felszerelésre, vagy edzésre járni. Ez egy hobbi, ami nem kerül pénzbe, ha úgy nézzük.

Szoktál izgulni meccs előtt? Mire kell figyelni?

Persze, nagyon izgulok meccs előtt, ilyenkor a legegyszerűbb szabályokat is átismétlem, mire kell odafigyelni, mik a legfontosabb szempontok. A meccs alatt már csak arra koncentrálok, együtt élek vele, néha annyira, hogy az jár a fejemben "tesó, ezt nem így kéne csinálni, mert csúnyán ki fogsz kapni". A legnehezebb, hogy tizedmásodpercek alatt kell döntést hozni, nincs idő agyalni.

Nem csak az olasz fociban létezik a bunda fogalma. Téged kerestek már meg olyan szöveggel, hogy "Figyelj, kevesebb pontot kéne adni ennek a gyereknek, mint amennyivel be lehet kerülni szabad bölcsészetre."

Biztos van, engem még nem kerestek meg, a boksz az más mint a foci, itt nincs annyi fogadási lehetőség. Ez más, de néha engem is megkérdeznek a barátaim, hogy adjak már tippeket meccsekre, de annyira nem tudok, nyilván vannak a sima mérkőzések, de egy komolyabbra már nem lehet tippelni. Másrészt meg mit érsz azzal, ha három pontozóbíróból egyet megkensz? Semmit. Nem mondom, hogy nem volt még bunda, de eggyel sem találkoztam.

Beszéljünk egy kicsit a hétvégi összecsapásról. Ez csak nagy show, és semmi más?

Tulajdonképpen igen is, meg nem is. A profi boksz szabályai szerint fogják lejátszani. McGregor hiába ért el kiemelkedő sikereket az MMA-ban, nem nagyon tudom elképzelni, hogy itt labdába rúghat. Úgy öt százalékot adok neki, azt is csak akkor, ha Maywather elrontja a gyomrát a meccs előtt vagy valami baja lesz. Hiába hagyott ki két évet, még egyszer sem ütötték le előtte. Huszonöt éve a világ legjobb bunyósainak nem sikerült, akkor egy újonc sem fogja. Gyerekkora óra szívja magába a technikát, a mozdulatokat. Van aki verekszik, van aki ökölvívó. Ez olyan, mint a vívás, benne is van a nevében. Itt hárítasz, kontrázol, ismét védekezel, fárasztasz, taktikázol. Ebben mester Mayweather.

Kiüti McGregort?

Nem ez a jellemző rá, de inkább az a lényeg, hogy őt sem nagyon lehet. A korkülönbségre azt tudom mondani, hogy Bernard Hopkins. 52 évesen fejezte be. A meccsre visszatérve inkább az az érdekes számomra, hogy mind a két szövetség sokat veszthet. Ha Mayweather nyer, el lehet mondani, hogy a boksz jobb, mint a ketrecharc. Fordítva is így van: jön egy harcos, aki legyőzi a világ legjobb ökölvívóját. Nagyobb esély van az előbbire, és akkor a szurkolók azt fogják mondani, nagy király ez a McGregor, de nem tudott megverni egy idős visszavonult bokszolót. Ez ilyen kétélű játék. Ez a két sportágnak presztízsveszteség lehet.

Akkor miért mentek bele?

300 millió dollár? Ez elég indok? (nevet) Kapsz sok-sok milliárd forintot, mennyire sajnálnád a sportszervezeteket?

Mit jelent számodra a boksz?

Korábban említettem, ez egy nagy család, ahova jó tartozni. Egy bunyós mindig jókedvű, csibész, segít másokon, megy az ugratás. Közben segítünk is, ahol tudunk. Kokó ugye a Suhanj alapítványt csinálja, én is tartok vele néha maratont futni. Maradjunk annyiban, én kocogok, ő fut. Viccet félretéve, jó érzés olyanokkal lenni, akiknek azonos az érdeklődése. Az ökölvívás egy olyan aktivitás, ami egyszerűnek tűnik távolról, de közelebbről kiderül, hogy sokkal komplexebb, és az egyik legőszintébb sport.

 enyedi_z.jpg

Nagyon gyorstalpaló: Hétvégén összecsap Floyd Mayweather és Connor McGregor, előbbi minden idők legjobb váltósúlyú bokszolója volt (két éve, negyvenévesen, veretlenül vonult vissza 49-0-s mérleggel), utóbbi az egyik legkiválóbb MMA-harcos (28 éves, jelenleg éppen fénykorát éli).

mayweather-mcgregor-2.jpg

Ha érdekesnek találtad az interjút, kövesd a blog-ot Facebookon, ezen a linken.

Szólj hozzá

interjú boksz box MMA Klicsko McGregor Mayweather NTRJ Enyedi Zoltán pontozóbíró