2016. dec 15.

NTRJ - Kiss Miklós

írta: Zováthi Domokos
NTRJ - Kiss Miklós

Arany csótányai bejárták a világ legnagyobb múzeumait. Új külsőt ad boroknak, boltoknak, éttermeknek, vagy éppen repterünknek. Kiss Miklós designer, ard director, képzőművész, a magyar kortárs művészet fiatal generációjához tartozik, aki szerencsére bátran kísérletezik és feszegeti a határokat. Kora ellenére rengeteg munka kötődik nevéhez, emellett fontos társadalmi témákra is igyekszik felhívni a figyelmet.
km2.jpg

FOTÓ: Krisztian Bodis Photography

Festőként végeztél, tehát előbb voltál képzőművész, mint grafikus-designer, de mintha szándékosan mosnád össze a határokat. Ez így van?

Igen. Szeretem a design és a képzőművészet közötti határokat feszegetni. A képzőművészeti alkotásaimnak például sokszor saját arculatuk van, vagy rájátszanak grafikai, divat vagy design területéről ismerős formákra. Az arculataimnál pedig sokszor felfedezhetőek humoros vagy komolyabb művészettörténeti utalások is.

Jól érzem, hogy munkában a jó értelemben vett nyughatatlan típus vagy? Hány projekten dolgozol jelenleg?

Jelenleg épp befejeztem jó párat, de általában egyszerre van 10-12 projekt, ami párhuzamosan fut. Ráadásul ezek lehetnek egyszerre belsőépítészeti, arculat tervezési, grafikai, vagy képzőművészeti projektek is, jól összekeveredve.

Amikor valaki megkeres, hogy dolgozz neki, mi az első lépés, miután elvállaltad? Teszem azt, a sarkon van egy cipészműhelyem, és szeretnék új designt neki. Kitalálsz egy koncepciót, és aköré építed fel a munkád?

A koncepció a legfontosabb, mindig ez az első minden munkámnál, még a képzőművészeti munkáimnál is. A koncepció adja egy márka velejét! Ehhez hol többet, hol kevesebbet kell gondolkodni, néha az orrod előtt van és nem találod, néha meg azt hiszed megtaláltad, mégis tovább keresel, és rájössz, hogy hiányolsz valamit. Megpróbálok a legalaposabb lenni, és épp ezért mindig a kritikával kezdek, mindig mindennek a gyenge pontját is keresem, ha azokra megvan a válasz, és én is meg vagyok győzve, akkor mehet az alkotás. Sokszor ez szokatlannak tűnhet, mint ahogy az is, hogy válogatok a projektek között, néha pedig csak egy verziót készítek.

Műveidben sokszor érezni, hogy több értelmezése is lehet. Kell mindent mindenkinek érteni, értelmezni, vagy inkább ez egyfajta játék?

Én szándékosan úgy építek fel mindent, hogy annak több rétege legyen. A néző döntheti el, hogy milyen mélyre szeretne lenyúlni vagy elmerülni az adott témában. Azt gondolom, hogy egy egy alkotás önmagában véve is esztétikai élményt nyújt, vagy látványos, esetleg szórakoztató, aztán rajtunk és érdeklődésünkön múlik, mennyire szeretnénk értelmezni is. Én azt szeretném, hogy minél szélesebb közönséget vonzzon.

Tate Modern, Saatchi Gallery, Louvre, Pompidou Központ. Mi a közös ezekben a múzeumokban?

Hogy mindegyik nagyszerű múzeum. (nevet) És természetesen értve a kérdést, hogy mindegyikbe ellátogattam a Goldenroach akció közben. Így mindegyik múzeumban üldögél egy-két aranycsótány, és remélhetőleg szaporítja a gyűjteményt.

Banksy úttörő volt, neked vannak ilyen ambícióid?

Azt nem feltétlenül én döntöm el :) hanem a közönségem is. De mindenképp szeretnék kiemelkedő alkotó lenni.

Martin Scorsese új filmjét 25 évig dédelgette. Neked vannak ilyen hosszú távú terveid?

Például a világhírnévre állítólag 3 éves korom óta várok :D Ha 25 éves tervem nincs is, mindenképp van például egy alkotás sorozat, amely annyira komplex lesz, hogy már 2014 óta agyalok rajta. Most év végén kezdtem csak el a megvalósítást kitalálni.

Fontos dolog, hogy az ember bármit csinál, folyamatoson fejlessze önmagát. Nálad ez hogy néz ki?

Úgy hogy soha nem vagyok elégedett semmivel se amit csinálok, és állandóan azon agyalok hogyan kellene jobban, számos sikeremet is kudarcnak fogom fel, mert én tudom csak, hogy az nem úgy valósult meg ahogyan én akartam. De el kell fogadjam, hogy még mindig tanulok és még mindig egyfolytában hibázok.

Hosszú Katinka férje, Shane Tusup nagy hangsúlyt fektet a legapróbb részletekre, mint például öltözködés, vizuális megjelenés az online felületeken, bár az úszónő valószínűleg akkor is aranyat aranyra halmozna, ha „csak” az edzője lenne. Ez a szemlélet láthatóan új Magyarországon. Mit mondanál egy laikusnak, miért fontos a self-branding?

Hát nehéz rá válaszolnom. A kérdés az, hogy szeretnél kiemelkedni és szeretnéd ha híres is lennél, vagy nem. Ha nem, azzal semmi gond sincsen és ez esetben annyira nem érdekes a self-branding. Ha igen, akkor pedig a neked megfelelő irányt kell megtalálnod. Én személy szerint az öltözködésemmel is iszonyúan sokat próbálok foglalkozni és sosem érzem 100%-osnak. De a social media felületeimmel se vagyok elégedett. Ha a 21. században hosszú távon szeretnél kiemelkedő lenni, ahhoz nagyon nagyon nagyon sok munka szükséges.

Kiket tartasz a példaképeidnek?

Abszolút példaképem nincsen, de vagy 40-50 embert tutira fel tudnék sorolni :)

Egy kreatív munkát végző ember miből szerez inspirációt? Bármiből? Elmesélnél egy konkrét példát, valamelyik korábbi projektedből?

 Hát én elképesztően sok mindenből. Szóval nehéz erre válaszolni. Az adott projekt határozza meg, hogy épp miből. Az adott koncepciót megtalálva már ugye sokkal fókuszáltabban tudok inspirálódni, de amíg azt nem találtam meg addig állatira sok minden hathat rám. Még az is, amikor konkrétan félreértelmezek egy látott dolgot.

Mi az a tárgy, ami nélkül elképzelhetetlen az életed?

Mindig azt mondom, hogy egy Apple laptop és egy iPhone.

Ha választhatnál egy márkát, aminek a teljes arculatát újratervezhetnéd, melyik lenne az, és miért?

Hát jelenleg nincs ilyen, de várom a megkeresést :)

Mit tanácsolnál egy pályakezdő alkotótársadnak, mire figyeljen oda, milyen hibákat ne kövessen el?

Szerintem kövesse el a hibákat nyugodtan, én napi szinten termelem őket!

De ha mindenképp kell egy konzekvens válasz, akkor azt mondanám, legyen minél nyitottabb és befogadóbb.

Kiss Miklós további munkái: http://kissmiklos.com/

Szólj hozzá

design interjú grafika designer Hosszú Katinka Kiss Miklós NTRJ rövid interjú