2019. már 20.

Mi - Kritika

írta: Zováthi Domokos
Mi - Kritika

Jordan Peele a tavalyelőtti Tűnj el!-el tette le névjegyét producer-író-rendezőként. Peele előtte hazánkban tulajdonképpen ismeretlen volt, de a tengerentúli közönség már valamennyire képben lehetett vele, hiszen színészként több sorozatban is szerepelt, és volt egy vicces szkeccssorozata is, a  Key & Peele, melyben az előítéletekből űztek tréfát. A Tűnj el! alacsony költségvetésből készült, és kicsit véresen - a végén nagyon véresen - a társadalmi előítéletekről és különbségekről szól. A film sokat kaszált, Peele pedig egy kreatív csávó, így csak idő kérdése volt, hogy mikor tesz le valamit az asztalra. Nézzük meg, hogy sikerült. Spoilermentes kritika.ebf44a7d-b1cb-438b-847a-55b33ee9861f-2511_d010_00001r_1.jpgFiatal, vidám kis négyfős család érkezik nyaralójukba. Apuka strandolni akar, a kislány kamaszkodik, a kissrác pedig elvan magával meg a játékmaszkjával. Az idillbe nem illik bele az anyuka, aki jól láthatóan erőteljes PTSD-ben szenved, az is kiderül, hogy gyerekkorában amíg papája kicsit becsiccsentve élvezte a tengerparti majálist, eltűnt egy kis időre ami eléggé megviselte. Úgy tűnik azonban, hogy rossz előérzete helyénvaló volt.

Közvetlenül az esti lefekvés előtt történik egy olyan esemény, ami után jogosan énekelhetnénk a Nem jön álom a szememre című nagysikerű TNT-szerzeményt: Egy fiatal, nem túl vidám kis négyfős család áll a kocsifelhajtón, egyenszínű ruhában. Ami pedig még jócskán rátesz egyet a lapátra, hogy a főszereplők rájönnek: ők ők, vagy legalább minimum a hasonmásuk.us-movie-2-1546275916.jpgA történet lassan - de nem vontatottan - indul, a fordulatok közül van ami kiszámítható, van, ami kevésbé van megmagyarázva, de Peele így is jól vezeti a történetet, és ahogy haladunk előre, felvet néhány fontos kérdést is. Erős szimbolikával dolgozik, a családkép egyfajta tükörkép (jut eszembe, biztos nem akarom ezután egy ideig tükörszobába betenni a lábam), az embernek óhatatlanul eszébe jut napjaink Amerikája, az idill, a látszat, és az emögött meghúzódó felszínesség. A film humora is teljesen rendben van, még ha néha úgy tűnik, akkor sem tolja túl, a nézőknek is néha meg kell lazítani a karfába görcsösen kapaszkodó ujjait. A rendező jól, néha már már kicsit hatásvadász módon használja a feszült zenét, de nagyon jól illeszkedik az alkotásba sok klasszikus hip-hop és rapszám, például az előzetesben is hallható az I've got five on it Luniz-tól.

A film másik nagy erőssége a színészgárda, kivétel nélkül jók, egyrészt könnyen hozzák a laza családot,illetve amikor "másik magukat" játsszák, fogalmazzunk finoman: rohadtul kiráz a hideg tőle. Az Oscar-díjas Lupita Nyong'o kiemelkedik, de nem véletlen, korunk egyik legtehetségesebb színésznőjéről van szó. 

Összességében egy korrekt filmről van szól, inkább thriller, mint horror, és közel sem csak egy megtámadtak a házunkban, és igyekszünk felvenni a kesztyűt történetről beszélhetünk.

Ha tetszett a kritika, a Te jössz blogot itt tudod követni Facebookon.

 

Szólj hozzá

kritika film horror thriller filmkritika filmappa Filmappa